Dag 6 - Rocculamera

7 september 2013 - Roccalumera, Italië

Rocculamera ligt ongeveer 20 kilometer van de Etna verwijderd. Een bewust gekozen plek om gemakkelijk de vulkaan te kunnen bewonderen. Om kwart elf komen we aan in Rifugia Sapienza. Van hieruit kun je met de kabelbaan de zuidhelling van de berg 'beklimmen'. Uitgestapt waan je je op eendere planeet: het ziet r onherbergzaam uit, alles overdekt met een laag zwarte lavagesteente. Na een half uur vertrekt er weer een jeep naar het volgende punt: de krater die in 2002 is ontstaan en nog in 2009 actief was, op een hoogte van 2920 meter. Een gids leidt ons in een groep rond de krater. De continu daaruit opstijgende rookruimte heeft iets geheimzinnigs. Het geeft een heel apart gevoel daar op die berg te lopen. Zeker ook als we later de filmbeelden zien van de laatste erupties in de negentiger jaren en laatstelijk nog in  2002. Wat een enorme krachten komen er vrij als de vulkaan besluit om uit te barsten, je krijgt hier weer respect voor de natuur.
Op de weg terug met de auto wordt e.e.a.  nog eens bevestigd. Hier en daar zie je daken van huizen boven de zwarte grond uitsteken, die volledige door de lavastromen zijn verzwolgen (zie foto's).
Al met al bijzonder indrukwekkende ervaring. Je moet 'r geweest zijn om het gevoel dat het geeft te kunnen ervaren. Overigens is de vulkaan niet meer zo heel erg actief. We hadden 'm graag zien uitbarsten zoals op een van de bijgevoegde foto's van vandaag. Die foto is gemaakt in 2002; Ik moet bekennen dat die foto is 'geleend' van de videofilm die in het bezoekerscentrum werd gedraaid :-) .
Nog even een bezoekje aan het vulkaanmuseum in Nicolosi daarna. Veel nieuws krijgen we niet te horen. Dus na het bekijken van de Etna- maquette en wat bij elkaar geharkte lava-stenen staan  we weer snel buiten om de auto met behulp van het navigatieapparatuur richting hotel te dirigeren. We hebben trek gekregen na een vermoeiende dag

1. Noellehoekstra:
    9 september 2013
    heeey, echt leuk deze site! schrijf snel maar weer wat :)
  2. Mamma:
    9 september 2013
    nico ik ben een boek aan het lezen je verteld het zo mooi volgende bladzij. lieve groetjes
  3. Edwin:
    10 september 2013
    Echt een bijzondere ervaring!! Zoals je het beschrijft ervaarde ik het ook. Heb de dvd toen aangeschaft :)
  4. Corry:
    10 september 2013
    Kan me voorstellen dat het een vermoeiende dag was voor jullie, maar die vergeet je niet meer. Weer een bijzondere belevenis.
    Nog veel plezier samen.