Dag 11 - Noto

12 september 2013 - Noto, Italië

Op het programma staat vandaag een bezoek aan het Parco Archeologico in Syracuse. Een uitgestrekt terrein waar verschillende archeologische bezienswaardigheden relatief dicht bij elkaar liggen. Te beginnen met het Romeins Amfitheater, een arena uit de 3e eeuw  n.C. Dan ook een Grieks theater uit de 6e eeuw n.C., dat plaats bood aan ongeveer 15.000 toeschouwers. Het is indrukwekkend en verkeert gelukkig nagenoeg nog in de originele staat. Het is behoorlijk heet vandaag; we drinken heel veel water. We zijn bijna door onze voorraad van 24 liter water heen die we tweede dag hebben ingeslagen.We lopen bovenlangs door de straat der tomben met Byzantijnse graven. De vraag die steeds weer bovendrijft: hoe hebben ze het toen voor elkaar gekregen allemaal. We dalen af naar beneden en komen bij de steengroeven waaruit de meeste steen is gehaald voor de bouw van Syracuse. Daar bevindt zich ook een natuurlijke grot met de bijnaam: het Oor van Dionysius. Het lijkt op een enorm menselijk oor, dat goed op een van de foto's is te zien. Het is er heerlijk koel en  de akoestiek blijkt bovendien ook nog eens uitzonderlijk. Een klein Italiaans mannetje, een de de vele gidsen die hier lopen, brengt spontaan een klassiek klinkend stuk muziek ten gehore. Hij staat dicht tegen de wand, iedereen in de grot blijft staan en luistert: er wordt geapplaudisseerd.
Als we het park verlaten hebben rijden we een paar straten verder naar de Necropoli Grotticelli, een omheind gebied waar uit kalksteen veel grafkamers zijn gehouwen. Wij hadden graag naar binnen gewild omdat hier de tombe van Archimedes te zien zou zijn. Om onduidelijke reden is het hek echter gesloten en de portier onvindbaar.
We rijden terug naar het hotel en geven onszelf een vrije middag. Aan de rand van het zwembad vermaken we ons prima met boek, iPad en natuurlijk een paar koude biertjes.

's Avonds nog een keer terug gegaan naar de tempels om een paar foto's te schieten bij donker, als de tempels door schijnwerpers worden verlicht.

1. Corry:
    14 september 2013
    Onvoorstelbaar, hoe ze die bouwwerken hebben kunnen maken en dat die nog steeds in een dusdanige staat verkeren om te kunnen worden bezichtigd. Dit maakt een vakantie helemaal af. Lekker luieren bij het zwembad is toch heerlijk na al jullie tochten. Rust maar lekker uit, want er zal morgen wel weer iets worden ondernomen. Veel plezier morgen.x
  2. Greta:
    14 september 2013
    hoi Nico en Petra,
    Wat ontzettend leuk dat we sommige dingen allebei hebben gezien maar andere...was ik nooit geweest! (en omgekeerd) Daarom des te leuker dat je iedere dag weer je verhaaltje met stel foto's verstuurt; dank jullie voor het meegenieten!
  3. Ina:
    16 september 2013
    Hoi Petra en Nico,
    Met veel plezier heb ik weer jullie weer gevolgd de reisverhalen waren weer vol met informatie en humor. Geniet nog maar lekker van jullie vakantie!
    Dikke kus,
    Ina
  4. Mamma:
    16 september 2013
    dag petra en nico .geniet nog maar van het strand hopelijk dan uit gerust je heb nog 2dagen om ons te verrassen met je prachtige verhalen .kus mamma